تیتر20 - اقتصاد ایران با مشکلاتی مانند تغییرات نرخ ارز، تورم، نااطمینانی در شاخص های کلان مانند نرخ بهره و تحریم روبه رو است. برهمین اساس، شرکت های بیمه به عنوان نهادهایی که بیمه نامه ارزی و ریالی را می فروشند با تهدید و البته فرصت هایی مواجه می شوند.
اصلی ترین محلی که ریسک ها اقتصادی در آن قرار می گیرد و از آنجا بر روی کیفیت و کمیت سود شرکت ها، هزینه های عملیاتی و... تاثیر می گذارد، پرتفوی تولید و فروش است. البته ریسک های اقتصادی تنها به این محل اصابت نمی کنند و بر روی هزینه های سربار هم قرار می گیرند.
با این وجود، دغدغه بیمه های تجاری این است که پرتفوی خود را با به گونه ای آرایش دهند که کمترین حد ریسک ها به آن وارد شود. شرکت بیمه البرز که در بازار بیمه های تجاری فعال است، در سال های گذشته موفق به کسب رتبه اول در بسیاری از فعالیت های بیمه ای شده است. این شرکت با سرمایه 3 هزار و 500 میلیارد تومانی، توانست که رتبه اول بالاترین ظرفیت نگه دارای ریسک را به خود اختصاص دهد.
این به معنای توانمندی البرز برای پوشش ریسک هایی است که از طریق فروش بیمه نامه برعهده می گیرد. البرز همچنین رتبه اول از لحاظ شاخص های سودآوری را برای خود گرفته است. این شرکت رتبه سوم تولید حق بیمه را در سال 1402 را به دست آورد. البرز در سال 1402 هم موفق به رشد 114 درصدی حق بیمه تولیدی خود نسبت به سال 1401 شده است.
گرچه کسب این رتبه ها نشان دهنده عملکرد خوبی در چینش یک پرتفوی متعادل است اما به منظور برخورداری از تحلیلی دقیق تر پیرامون عملکرد این پرتفوی باید نقاط مثبت و منفی را همراه با یکدیگر در نظر بگیریم؛ چرا که بیمه البرز هم مانند هر شرکت بیمه دیگری با مشکلاتی در بازار و پرتفوی خود مواجه است.
ضعف و قوت بیمه البرز
بیمه ها البرز برای رها شدن از ریسک های تورمی ناشی از جهش نرخ ارز، آن دسته از رشته های بیمه ای که نسبت به تغییرات نرخ ارز حساسیت دارند را در پرتفوی خود به لحاظ جذب حق بیمه کوچک تر تعریف کرده است. برای نمونه، این شرکت رشته های باربری، مهندسی و نفت و انرژی را با چنین نگاهی در پرتفوی خود تنظیم است. بر همین اساس، سهم باربری از حق بیمه تولیدی این شرکت به 2 درصد می رسد. مهندسی 3 و نفت و انرژی 2 درصد سهم دارند.
در نتیجه برای دریافت این گروه از خدمات بیمه ای، بیمه البرز گزینه مناسبی نیست. بیمه البرز اما در رشته های درمان، آتش سوزی و زندگی اندوخته دار (عمر) دارای نقطه قوت است. برای نمونه بیمه البرز 30 درصد حق بیمه صادره در پرتفوی خود را درمان اختصاص داده است و 1 میلیون و 500 هزار بیمه شده در این رشته دارد. در زمینه آتش سوزی هم 10 درصد حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده است. به طور خاص، یکی از مزیت های بیمه البرز، بیمه نامه های آتش سوزی آن است.
بیمه البرز موفق شده است که 18.77 درصد از حق بیمه های صادر شده در بازار بیمه های آتش سوزی کشور (داخلی و صادرات) را به خود اختصاص دهد. بیمه کشتی و بیمه عمر هم از دیگر خدمات پرتفوی این شرکت هستند که در بازار مورد استقبال قرار گرفته اند. 14.34 درصد از حق بیمه های کل صنعت در رشته کَشتی، سهم بیمه البرز است. سهم این شرکت از بیمه عمر در صنعت هم به 11.25 درصد می رسد.
بیمه های آتش سوزی و زندگی
بیمه البرز در پرتفوی خود علاوه بر بیمه آتش سوزی، تاکید ویژه ای بر روی بیمه زندگی (عمر) دارد؛ به طوری که سهم آن را افزایش داده است. دلیل واضحی هم برای این تاکید وجود دارد. در حالی که سهم بیمه عمر این شرکت از بابت صدور حق بیمه از کل صنعت به 11.25 درصد در سال 1402 می رسد، میزان خسارت پرداختی این شرکت از کل صنعت در بیمه عمر به 3.20 درصد می رسد.
در زمینه بیمه آنش سوزی هم این شرکت 18.77 درصد از صدور حق بیمه کل صنعت و 10.80 درصد از خسارت های آن را بر عهده گرفته است. در این شرایط، بهتر است که برای خرید بیمه نامه های آتش سوزی و عمر بر روی بیمه البرز حساب بیشتری باز کنیم. درمان هم دیگر نقطه اتکای پرتفوی بیمه البرز است گرچه درمان این شرکت مانند آتش سوزی و زندگی محبوب نیست.